Op vrijdag 14 oktober 2022 vond het eerste openbare congres plaats van de Jack Aldewereld Stichting en wel in De Brikke Oave aan het Lindeplein te Brunssum.

Zo’n 140 mensen woonden het congres bij, waaronder twee klassen middelbare scholieren van Compass en Broekland.

Na de opening door voorzitter Arie de Zeeuw hield oud-gouverneur Theo Bovens een geweldige keynote speech. Daarna splitste het publiek zich in drie groepen en waren er interactieve lezingen/workshops van de drie andere sprekers. Schrijver/historicus Bert Jan Flim sprak over de praktische problemen waar men tegenaan liep bij het organiseren van de onderduik en de rol van opinieleiders. Schrijfster Elle van Rijn sprak over de aangrijpende verhalen die ze heeft gebruikt voor haar roman De Crèche, gebaseerd op historische feiten, en historicus Martin van der Weerden gaf treffend weer hoe ingeburgerd de joodse taal en gebruiken al eeuwenlang zijn in onze samenleving.

Op het congres ging ook de documentaire “Hoop” in première, gemaakt door Upendi Film i.o.v. de gemeente Brunssum. De documentaire vertelt het indrukwekkende verhaal van de onderduik in Brunssum tijdens de Tweede Wereldoorlog.

Voor de tweede maal werd tot slot de Jack Aldewereld Stichting Award uitgereikt aan iemand die het verhaal van Brunssum op een bijzondere en toegankelijke manier onder de aandacht van het grote publiek heeft gebracht. En daarbij niet schroomt om de dialoog aan te gaan. De Award 2022, bestaande uit een gegraveerde penning en een oorkonde, werd uitgereikt aan Bert Jan Flim.

Na afloop was er in de foyer een signeersessie met Elle van Rijn en Bert Jan Flim, in samenwerking met Boekhandel Van der Velden van Dam uit Heerlen.