Op donderdag 29 juni 2023 is in het Vijverpark in Brunssum, bij het Joods monument, een zitbank en een plaquette onthuld ter ere van voormalig gemeenteambtenaar Zef Hendriks. Tevens werden de eerste exemplaren van het boekje ‘Zef Hendriks, verzetsheld en burgerlijk ongehoorzaam’ aangeboden. De plechtigheid werd bijgewoond door familieleden van Zef Hendriks, vertegenwoordigers van de gemeente Brunssum, leerlingen van het Broeklandcollege en tientallen genodigden en andere geïnteresseerden.

Hoewel Zef Hendriks een bekend figuur is geweest in Brunssum, zijn maar weinigen ervan op de hoogte dat hij een cruciale rol heeft gespeeld in het verzet tijdens de Tweede Wereldoorlog. Zef Hendriks was 21 jaar toen de oorlog uitbrak en vervalste in de oorlogsjaren op grote schaal identiteitspapieren en voedselbonnen. Niet alleen voor de verzetsstrijders en onderduikers in Brunssum zelf; van heinde en ver kwamen de verzoeken binnen vanwege de ongekend hoge kwaliteit van de vervalsingen. Vele tientallen mensen hebben hun leven rechtstreeks aan hem te danken.

De eikenhouten zitbank die gisteren werd onthuld is vervaardigd door leerlingen van het 2e leerjaar van het Broeklandcollege onder de bezielende leiding van de kunstenaar Jan Gerard Aukema. In het hout zijn inscripties gebrand. Zittend op de bank is zowel het oude raadhuis zichtbaar, de plek waar Zef Hendriks zijn werkkamer had, als het Joods monument dat symbool staat voor de honderden (Joodse) onderduikers die in Brunssum de oorlog hebben overleefd.

Tijdens de oorlogsjaren hield Zef Hendriks een dagboek bij, waarvan delen bewaard zijn gebleven. De Jack Aldewereld Stichting heeft van de familie Hendriks inzage gekregen in het dagboek en heeft op basis van de bewaard gebleven fragmenten een boekje uitgebracht over het verzetswerk van Zef Hendriks. De eerste exemplaren werden gisteren feestelijk aangeboden aan de familie Hendriks en aan het gemeentebestuur van Brunssum. Het boekje is vanaf vandaag voor € 12,50 te koop bij de bibliotheek van Brunssum of rechtstreeks bij de stichting.