Fotobijschrift: voormalig Joods onderduikkind Arnold de Vries (rechts op de foto) komt nog elk jaar naar Brunssum waar hij onder meer ondergedoken zat bij de familie Van Dijk van de gelijknamige kaaswinkel in de Kerkstraat. Gerrit Ebbinge (links op de foto) is een kleinzoon van opa en oma Van Dijk.

GEZOCHT: VERHALENVANGERS VOOR VERHAAL VAN BRUNSSUM
Om verhalen over het onderduikverleden vast te leggen

Brunssum, 21 november 2022 – De Jack Aldewereld Stichting is op zoek naar vrijwilligers om de verhalen uit het unieke onderduikverleden van Brunssum tijdens de Tweede Wereldoorlog vast te leggen. Deze zogenaamde verhalenvangers gaan met Brunssumers, onderduikers, verzetsmensen, familieleden etc. in gesprek over de unieke onderduikhistorie van Brunssum tijdens de Tweede Wereldoorlog. Alle informatie wordt opgeslagen in een speciaal databestand. Dit wordt gebruikt voor de ontwikkeling van een museum in Brunssum en is onderdeel van het Europese project Mapping Hiding Places. In dit project werkt de stichting samen met de Anne Frank Stichting en de Vrije Universiteit van Amsterdam. Op zaterdagmiddag 10 december is een speciale informatiebijeenkomst in het Schuttershuuske in het Schutterspark van Brunssum voor geïnteresseerden die als verhalenvanger willen helpen.

‘Het verhaal van Brunssum, het verhaal van hoop’ beschrijft de unieke geschiedenis van de Brunssumse gemeenschap in de Tweede Wereldoorlog. Het is samengesteld uit heel veel afzonderlijke verhalen. Kleine herinneringen en grootse daden. Die er allemaal toe hebben geleid dat zo’n 300 tot 400 onderduikers waaronder ruim de helft Joodse kinderen de oorlog overleefden in Brunssum. Een gemeenschap die koos, met gevaar voor eigen leven, voor medemenselijkheid en solidariteit. We kennen pas een klein deel van dit geweldige verhaal. Het is een puzzel waarvan we nog veel stukjes missen. Daarom gaan we met elkaar op zoek naar al die ontbrekende stukjes.

Wat doet een verhalenvanger?
Een verhalenvanger is geïnteresseerd in de achtergronden en verhalen van de Brunssumse onderduik uit de Tweede Wereldoorlog. Hij of zij vindt het leuk om met mensen die daarover informatie hebben in gesprek te gaan. Als verhalenvanger moet je vooral goed kunnen luisteren en de informatie nauwkeurig vastleggen. Daarbij word je geholpen door een vragenlijst met open vragen. De hoeveelheid tijd die je daaraan wilt besteden, bepaal jezelf.

Hoe komen we aan verhalenvertellers?
Om mensen te vinden die informatie hebben over deze tijd, de zogenaamde verhalenvertellers, gaat de stichting een campagne voeren. De stichting brengt op deze manier de verhalenverteller in contact met de verhalenvanger. Zo bouwen en creëren we samen het ‘Verhaal van Brunssum, het verhaal van hoop’. Een verhaal waar Brunssum trots op is. Een verhaal dat we wereldwijd willen delen.

Meld je aan voor de informatiebijeenkomst op 10 december
Ben je geïnteresseerd of weet je al zeker dat je verhalenvanger wilt worden geef je dan op voor de 1e informatiebijeenkomst op zaterdagmiddag 10 december om 14.00 uur in het Schuttershuuske in het Schutterspark. Ook als je zelf informatie hebt die je met ons wilt delen, ben je welkom. Je kunt je opgeven via [email protected].