Ga naar hoofdinhoud

CONGRES JACK ALDEWERELD STICHTING IN DE BRIKKE OAVE

‘Het verhaal van Brunssum – het verhaal van hoop’

Brunssum, 30 augustus 2022Op vrijdag 14 oktober a.s. organiseert de Jack Aldewereld Stichting een middagcongres in de Brikke Oave aan het Lindeplein te Brunssum. Tijdens het congres zullen 4 toonaangevende sprekers hun licht laten schijnen op het maken van keuzes in moeilijke situaties, de regionale historie en op de onderduikgeschiedenis van Brunssum in de Tweede Wereldoorlog. Honderden onderduikers, voornamelijk Joodse kinderen, hebben op onderduikadressen bij Brunssumse gezinnen de oorlog overleefd. Niemand werd hierbij verraden, opgepakt en vermoord. We noemen dit ‘Het verhaal van Brunssum – het verhaal van hoop’.

Publiek

Het is voor het eerst dat de stichting een congres organiseert dat toegankelijk is voor publiek. Vorig jaar was dit nog niet mogelijk vanwege de coronabeperkingen. Voorzitter Arie de Zeeuw: “Als stichting hebben we een duidelijk doel en dat is het aangaan van de dialoog met de huidige generaties over het maken van keuzes. Wat zou jij toen hebben gedaan, en wat doe je nu? Doe je mee, kijk je weg of kom je in verzet? Deze dialoog loopt als een rode draad door alles wat we als stichting doen, ook in onze educatieprojecten op scholen.” In het programma zal dan ook ruimte zijn voor discussie en het stellen van vragen.

Première documentaire

Tijdens het congres zal ook de documentaire in première gaan die in opdracht van de gemeente Brunssum is gemaakt over de onderduikgeschiedenis van Brunssum in de Tweede Wereldoorlog. Op dit moment wordt daar de laatste hand aan gelegd. In de documentaire worden o.a. enkele overlevenden geïnterviewd en komen historische locaties voorbij die een grote rol hebben gespeeld.

Jack Aldewereld Award

Een ander hoogtepunt die middag zal de uitreiking van de Jack Aldewereld Award zijn. Deze jaarlijkse onderscheiding wordt uitgereikt aan een persoon die zich bijzonder verdienstelijk heeft gemaakt om het onderduikverleden van Brunssum op de kaart te zetten. Vorig jaar werd de onderscheiding voor het eerst uitgereikt, en wel aan Jack en Ina Aldewereld, beschermheer en beschermvrouwe van de stichting.

Toegangskaarten voor het congres zijn voor € 5,00 te koop bij de stichting via [email protected] en in de stand van de stichting tijdens de Veteranen Dag op 17 september a.s.

=/=/=/=/=/=/=