Ga naar hoofdinhoud

JACK ALDEWERELD STICHTING BRENGT EERSTE BOEKJE UIT

Kunstenares Esther Ziher-Ginczinger maakt omslagontwerp

Brunssum, 17 mei 2022De Brunssumse kunstenares Esther Ziher-Ginczinger gaat voor de drie eerste boekjes van de Jack Aldewereld Stichting het omslagontwerp maken. In het ontwerp zullen de karakteristieken van het onderwerp tot uitdrukking komen. Het omslagontwerp voor de eerste uitgave van de Stichting, over Pater Wim van der Geest, is inmiddels klaar.

Elk jaar één groot project

De Jack Aldewereld Stichting pakt elk jaar minimaal één groot project op. Dat kan een locatie zijn in Brunssum of een persoon. Vorig jaar belichtte de stichting Pater Wim van der Geest. Eind oktober 2021 werd een plaquette en een kunstwerk onthuld in bijzijn van scholieren, hoogwaardigheids-bekleders en vele andere geïnteresseerden. Alle informatie die bekend is over wat Pater Wim van der Geest heeft betekend voor het verzet in Brunssum, de verhalen van mensen die hem hebben gekend en lesmateriaal dat gebruikt is op de middelbare school, wordt nu gebundeld in een boekje en voor de zomer gepubliceerd.

Betrokkenheid

Esther Ginczinger is zeer betrokken bij de stichting. “Ik ben hier geboren en getogen en trots op wat deze gemeenschap in de oorlog heeft gedaan voor de honderden onderduikers. Fantastisch dat de Jack Aldewereld Stichting ervoor zorgt dat dit unieke verleden niet verloren gaat en dat vooral ook de jeugd van nu wordt betrokken. Ik vind het dan ook een eer om met mijn kunst een bijdrage te kunnen leveren.”
Voorzitter Arie de Zeeuw is erg blij met het omslagontwerp. “Ons verhaal gaat over hoop, over levens die gered zijn dankzij mensen met een groot hart. Esther werkt veel met symboliek – vogels en vlinders staan voor vrijheid, hartjes voor warmte en geborgenheid. De ogen van dieren en figuren zijn altijd groot. Ogen zijn immers de spiegel naar de ziel. Die symboliek, haar authentieke stijl en haar gebruik van kleur, spreekt ons erg aan en vinden wij enorm passen bij onze boodschap van hoop.”

Het boekje over pater Wim van der Geest ligt momenteel bij de drukker en zal binnenkort verkrijgbaar zijn.

=/=/=/=/=/=/=

Over de Jack Aldewereld Stichting

De Jack Aldewereld Stichting is in 2020 opgericht en heeft als doel om locaties in Brunssum en verhalen met betrekking tot het door de Brunssumse bevolking redden van Joodse kinderen en andere vervolgden tijdens de Tweede Wereldoorlog te bewaren en te delen. Dit stukje geschiedenis is het waard om breder bekend te worden. Daarbij wil de stichting vooral de dialoog aangaan met de huidige generaties. Het verhaal van Brunssum is namelijk ook een verhaal van hoop. Brunssumers kozen namelijk voor medemenselijkheid, solidariteit en vrijheid voor mensen die hulp nodig hadden. De stichting is vernoemd naar Jack Aldewereld die als baby naar Brunssum is gesmokkeld en daar als onderduikkind de oorlog heeft overleefd. Het hoofdproject in 2021 ging over pater Wim van der Geest. Het project in 2022 zal over gemeenteambtenaar en verzetsheld Zef Hendriks gaan.

Over e-ster-art

Esther Ziher-Ginczinger exposeert onder de naam e-ster-art al jaren met groot succes in Europa en Azië, en heeft inmiddels een grote internationale klantenkring opgebouwd. Momenteel verovert ze de Amerikaanse markt met exposities in Californië (Beverly Hills) en Philadelphia. Alle informatie over Esther, haar biografie, achtergrond, exposities en kunstwerken is te vinden op haar website (Engelstalig).