BOEKJE BRUNSSUMSE VERZETSHELD NU VERKRIJGBAAR

Eerste boekje Jack Aldewereld Stichting

Brunssum, 12 juli 2022 De Jack Aldewereld Stichting heeft haar eerste boekje over ‘Het verhaal van Brunssum – het verhaal van hoop’ aangeboden aan burgemeester Wilma van der Rijt en wethouder Jaimy van Dijk. Deze eerste uitgave gaat over de Brunssumse verzetsheld Pater Wim van der Geest. Ieder jaar brengt de stichting een boekje uit over een belangrijke persoon of locatie, die een rol heeft gespeeld in het unieke oorlogsverleden van Brunssum. De boekjes zijn handzaam en zeer toegankelijk qua inhoud. Het is opgebouwd uit een stukje historie, uit verhalen over de persoon of locatie en uit een speciaal gedeelte voor de jeugd. De opbrengst van het boekje komt geheel ten goede aan de stichting en het werk dat zij doet om het verhaal van Brunssum breed te verspreiden.

Elk jaar één groot project

De Jack Aldewereld Stichting pakt elk jaar minimaal één groot project op. Dat kan een locatie zijn in Brunssum of een persoon. Zij hebben altijd een belangrijke rol gespeeld in de gemeenschap van Brunssum, die tijdens de Tweede Wereldoorlog ervoor heeft gezorgd dat zo’n 300 à 400 onderduikers, waaronder ruim de helft Joodse kinderen de oorlog en holocaust hebben overleefd. Door de inspanning van de totale Brunssumse bevolking en de keuze voor medemenselijkheid, solidariteit en lef ontstond het verhaal van hoop.

Vorig jaar belichtte de stichting Pater Wim van der Geest. Eind oktober 2021 werd een plaquette onthuld en een kunstwerk gemaakt door scholieren, in aanwezigheid van familieleden Van der Geest, hoogwaardigheidsbekleders en vele andere geïnteresseerden. Alle informatie die bekend is over wat Pater Wim van der Geest heeft betekend voor het verzet in Brunssum, de verhalen van mensen die hem hebben gekend en lesmateriaal dat gebruikt is op de middelbare school, is nu gebundeld in dit boekje.

Diversiteit aan bijdragen

Aan het boekje heeft een diversiteit aan deskundigen meegewerkt. Belangrijke bron van feitelijk historische informatie was de biografie geschreven door Wiel Bellemakers. Het educatieve gedeelte is gemaakt door Maud Wilbrink en de omslag door de Brunssumse kunstenares Esther Ziher-Ginczinger. Daarnaast zijn de verhalen afkomstig van mensen die Pater Wim van der Geest van nabij hebben gekend. De totale redactie is gevoerd door Yvonne Koks en Paul Willemsen, bestuursleden van de stichting.

Voorzitter Arie de Zeeuw is erg blij met dit eerste boekje. “Ons verhaal gaat over een unieke gemeenschap van de mensen van Brunssum met een groot hart. Zij zorgden voor hoop en zijn een voorbeeld voor ons vandaag de dag om onze eigen keuzes te maken voor een menselijke en mooie leefgemeenschap. Door deze verhalen vast te leggen in deze boekjes gaan ze niet verloren. We kunnen ervan leren en ons laten inspireren voor een mooiere toekomst. Daarin kunnen we allemaal de keuze maken om een bijdrage te leveren.”

Opbrengst ondersteunt werk van de stichting

Het boekje over pater Wim van der Geest is te koop voor €10,-. Dit bedrag komt volledige ten goede van de stichting en wordt gebruikt om het boekje te bekostigen. Het is te verkrijgen bij de bibliotheek van Brunssum (Rumpenerstraat 147) of via het secretariaat van de stichting [email protected].

=/=/=/=/=/=/=